Berikut
kami temukan kitab terjemah dari karangan al-‘Allamah asy-Syaikh as-Sayyid
Muhammad bin ‘Alwi bin Abbas bin Abdul Aziz al-Maliki al-Hasani berjudul
“Holal Ihtefaal Bezikra-al Moulidin Nabawee al-Shareef”
Sekitar
Peringatan Maulid Nabi Yang Mulia صلى الله عليه وسلم
Mengapa
Kita Memperingati Maulid Nabi صلى الله عليه وسلم?
Banyak pendapat telah disuarakan
dari segi hukum mengenai memperingati maulid junjungan kita Nabi Muhammad صلى الله عليه وسلم. Bagaimana pun
tidaklah menjadi tujuan saya yang utama untuk membahaskan soal ini, karena apa
yang sering saya fikirkan dan difikirkan oleh para cendikiawan, adalah mengenai
masalah-masalah yang jauh lebih penting daripada perkara ini. Tetapi oleh
karena desakan para shahabat yang ingin mengetahui pendapat saya dalam hal ini
dan karena saya takut terdiri dalam golongan mereka yang menyembunyikan ilmu
pengetahuan, maka saya menuliskan risalah ini dengan harapan agar Allah Ta’ala
mengarahkan kita semua ke jalan yang benar. آمين
Sebelum saya membentangkan
dalil-dalil saya mengenai mengadakan sambutan Maulid Nabi صلى الله عليه وسلم, saya suka
menjelaskan di sini beberapa perkara:-
Pertama: Kami mengatakan harus memperingati
maulid baginda صلى
الله عليه وسلم dan harus
berkumpul untuk mendengar sirah Rasulullah صلى الله عليه وسلم, bershalawat
kepadanya, mendengar qasidah-qasidah yang memujinya, mengadakan jamuan makan,
yang mana semua ini akan menimbulkan kegembiraan dan ketenangan di hati
sanubari kaum muslimin.
Kedua: Kami tidak mengatakan sunnah
memperingati maulid baginda صلى
الله عليه وسلم, pada malam tertentu sahaja, malah siapa yang mengi’tiqadkan
sedemikian, sebenarnya dia telah membuat satu bid’ah didalam agama. Sebab
mengingati dan menghayati sejarah صلى الله عليه وسلم itu
adalah wajib dilakukan pada setiap waktu dan masa dengan sepenuh jiwa.
Memang benar, memperingati maulid baginda
صلى الله عليه وسلم pada bulan keputeraannya merupakan
seruan yang lebih kuat dalam mengumpulkan lebih ramai umat Islam untuk
menghadiri majlis-majlis tersebut. Ini akan meninggikan lagi syiar Islam,
menghubungkan kisah-kisah zaman dahulu dengan zaman kini, dan mendatangkan
manfaat bagi mereka yang tidak hadir daripada mereka yang hadir.
Ketiga: Kumpulan-kumpulan seperti ini
merupakan satu perantaraan dan peluang emas untuk berdakwah. Kesempatan ini
harus tidak diabaikan, terutama sekali apabila menjadi satu kewajipan bagi para
pendakwah dan para ulama untuk mengingatkan umat Islam tentang riwayat hidup
Rasulullah صلى الله
عليه وسلم, mengenalkan mereka tentang akhlaq, pergaulan, ibadah baginda
serta mengajak mereka kepada kebaikan, dan menjauhkan diri mereka daripada
bencana, bid’ah dan fitnah.
Dalil-dalil
Yang Mengharuskan Memperingati Maulid Nabi صلى الله عليه وسلم
Dalil
Pertama
Bahawa memperingati maulid Nabi صلى الله عليه وسلم, melambangkan
satu kegembiraan dan kebahagiaan terhadap junjungan kita Rasulullah صلى الله عليه وسلم . Malah orang
kafir (abu Lahab) juga mendapat manfaat dengan kegembiraan ini.(1)
Telah disebutkan di dalam kitab
al-Bukhari, bahawa Abu Lahab telah diringankan siksaannya pada tiap-tiap hari
Itsnin karena ia telah membebaskan hambanya Tsuwaibah, apabila hambanya itu
membawa khabar akan keputeraan Nabi صلى الله عليه وسلم.
Hal ini juga diterangkan dalam
sebuah syair al-Hafiz Syamsuddin Muhammad Nasiruddin ad-Dimasyqi:-
إِذَكَانَ هَذَا كَافؤرًا جَاءَ
ذَمُّهُ * بِتَبَّتْ
يَدَاهُ فِيْ الجَحِيْمِ مُخَلَّدًا
أَتَى أَنَّهُ فِيْ يَوْمٍ الإِثْنَيْنِ دَائِمًا * يُخَفَّفُ عَنْهُ لِلسُّرُوْرِ بِأَحْمَدَا
فَمَا الظَّمُّ بِالعَبْدِ الذَّيْ كَانَ عُمْرُهُ * بِاَحْمَدَ مَسْرُوْرًا وَمَاتَ مُوَحِّدَا
أَتَى أَنَّهُ فِيْ يَوْمٍ الإِثْنَيْنِ دَائِمًا * يُخَفَّفُ عَنْهُ لِلسُّرُوْرِ بِأَحْمَدَا
فَمَا الظَّمُّ بِالعَبْدِ الذَّيْ كَانَ عُمْرُهُ * بِاَحْمَدَ مَسْرُوْرًا وَمَاتَ مُوَحِّدَا
Artinya:
Jikalau sikafir ini (Abu Lahab) yang
telah datang cercaan Allah kepadanya (di dalam surah al-Masad) dan celakalah
kedua tangannya didalam neraka selama-lamanya
Telah datang (khabar) sesungguhnya
dia pada setiap Isnin sentiasa diringankan (azab siksa) darinya karena
kegembiraan dengan kelahiran Muhammad (صلى الله عليه وسلم)
Maka tidak syak lagi, bagi seorang
hamba yang sepanjang hayatnya bergembira dengan Muhammad (صلى الله عليه وسلم) dan mati
dalam keadaan mengesakan Allah (sudah tentu mendapat kelebihan melebihi
daripada apa yang dikurniakan kepada Abu Lahab)
Kisah ini diriwayatkan didalam
Shahih al-Bukhari, bab nikah dan dinukilkan oleh Ibn Hajar di dalam kitabnya
al-Fath. Juga diriwayatkan oleh Imam Abdurrazak as-San’ani didalam kitabnya
al-Musannaf (jilid 7 mukasurat 478), al-Hafiz didalam kitabnya al-Dala’il, Ibn
Katsir di dalam kitabnya, al-Bidayah bab as-Sirah an-Nabawiyyah (jilid 1
mukasurat 224). Ibn ad-Daiba asy-Syaibani didalam kitabnya Hada’iq al-Anwar
(jilid 1, mukasurat 134), Imam Hafiz al-Baghawi didalam kitabnya Syarah Sunnah
(jilid 9 mukasurat 76), Ibn Hisyam dan as-Suhaili didalam al-Raudh al-Unuf
(jilid 5 mukasurat 192), al-Amiri didalam kitabnya Bahjatul Mahaafil (jilid 1
mukasurat 41).
Imam al-Baihaqi berkata, bahawa
walaupun hadits ini hadits mursal, tetapi ia boleh diterima karena telah
dinaqalkan oleh Imam al-Bukhari hadits ini di dalam kitabnya. Para ulama yang
telah disebutkan tadi, juga sependapat menerima hadits ini karena perkara itu
terdiri dari bab manaqib dan khosois (keistimewaan), fadhoil (kelebihan) dan
bukannya perkara berkaitan hal hukum halal dan haram. Para penuntut ilmu agama
tentu sekali tahu perbezaan istidlal (pengambilan dalil) dengan hadits pada bab
manaqib atau ahkam.
Berkenaan dengan manfaat seorang
kafir daripada amal perbuatannya sendiri, banyak ulama telah membahaskannya.
Tetapi tidak dapat saya terangkan sepenuhnya disini. Asalnya adalah apa yang
disebutkan di dalam kitab al-Bukhari berkenaan dengan Abu Thalib mendapat
keringanan siksa disebabkan doa Rasulullah صلى الله عليه وسلم.
Dalil
Kedua
Nabi صلى الله عليه وسلم sendiri memuliakan maulidnya, dan
bersyukur kepada Allah Ta’ala pada maulidnya, diatas nikmat dan kelebihan yang
besar yang telah diberikan Allah ke atas wujudnya di alam semesta ini, yang
membawa kebahagiaan pula kepada segala yang maujud diatas mukabumi ini.
Baginda صلى الله عليه وسلم memuliakan maulidnya juga dengan
berpuasa. Hal ini diterangkan oleh sebuah hadits yang diriwayatkan oleh Abu
Qatadah:
أَنَّ رَسُوْلَ الله صَلى اللهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ سُئِلَ عَنْ صَوْمِ يَوْمِ الإِثْنَيْنِ، فَقَالَ: فِيْهِ
وُلِدْتُ، وَفِيْهِ أُنْزِلَ عَلَيَّ رواه الإمام مسلم في الصحيح في كتاب الصيام
Artinya: Nabi صلى الله عليه وسلم pernah ditanya akan sebab baginda
berpuasa pada hari Itsnin. Baginda menjawab: Pada hari itu aku diputerakan, dan
pada hari itu juga wahyu turun kepadaku.” (Hadits riwayat Muslim; Bab Puasa)(2)
Ini jelas menunjukkan bahawa Nabi صلى الله عليه وسلم pernah menyambut maulidnya. Cuma
bentuknya sahaja berlainan, namum haqiqatnya sama, iaitu samada disambut dengan
berpuasa, atau mengadakan jamuan makan atau berkumpul untuk mengingati baginda
atau bershalawat ketas baginda ataupun mendengar ajaran-ajaran, pesanan-pesanan
dan petunjuk dari baginda صلى
الله عليه وسلم.
Dalil
Ketiga
Sesungguhnya bergembira dengan
Baginda صلى الله
عليه وسلم dituntut melalui perintah Al-Quran
dari firman Allah Ta’ala :
قُلْ بِفَضْلِ ٱللَّهِ وَبِرَحْمَتِهِ
فَبِذَلِكَ فَلْيَفْرَحُواْ…
Artinya: “Katakan (wahai Muhammad),
dengan kurnia Allah dan rahmatNya, hendaklah dengan itu mereka bergembira …”
(Surah Yunus:58 )
Maka Allah Ta’ala lah yang
memerintahkan kita untuk bergembira dengan rahmat, dan Nabi صلى الله عليه وسلم sebesar-besar rahmat. Allah Ta’ala
telah berfirman :
وَمَآ أَرْسَلْنَاكَ إِلاَّ رَحْمَةً
لِّلْعَالَمِينَ
Artinya: “Dan tidak Kami utuskan
engkau (wahai Muhammad) melainkan sebagai rahmat untuk semesta alam”.
(al-Anbiya:107)
Dan dikuatkan lagi tafsiran ini,
pakar dalam pentafsiran al-Quran, hibrul ummah wa turjumaanul Quran al-Imam Ibn
Abbas رضي الله عنهما. Abu Syeikh
meriwayatkan dari Ibn Abbas رضي
الله عنهما pada membicarakan ayat di atas
beliau telah berkata: فصل
الله ialah ilmu, manakala ورحمته adalah Muhammad صلى الله عليه وسلم. Allah telah
berfirman: وَمَآ
أَرْسَلْنَاكَ إِلاَّ رَحْمَةً لِّلْعَالَمِينَ “Dan tidaklah
kami utuskan engkau melainkan sebagai rahmat kepada sekalian alam.”(3)
Maka kegembiraan dengan baginda صلى الله عليه وسلم adalah dituntut pada setiap waktu,
pada setiap nikmat, dan pada setiap keutamaan, tetapi dikuatkan lagi tuntutan
ini pada setiap hari itsnin dan setiap kali bulan Rabi’ul Awwal. Ini adalah
karena kuatnya kesesuaiannya serta bertepatan dengan waktunya.
Dalil
Keempat
Sesungguhnya Nabi صلى الله عليه وسلم selalu mengambil kira ikatan masa,
dengan peristiwa-peristiwa besar dalam agama yang telah berlalu sebelumnya.
Apabila datangnya masa berlakunya peristiwa tersebut ia menjadi peluang bagi
mengingatinya dan membesarkan hari tersebut karena peristiwa tersebut.
Nabi صلى الله عليه وسلم sendiri telah menetapkan kaedah ini
seperti mana dijelaskan dalam hadits shahih bahawa ketika baginda berhijrah ke
Madinah, baginda mendapati orang Yahudi berpuasa pada hari Asyura’. Lalu
baginda bertanya mereka. Mereka lalu menjawab: itulah hari Fir’aun
ditenggelamkan dan Musa diselamatkan. Maka kami berpuasa sebagai bersyukur
kepada Allah Ta’ala. Maka Nabi Sallallahu ‘Alaihi Wasallam:
نَحْنُ أَوْلَى بِمُوسَى مِنْكُمْ
Artinya: Kami lebih layak bagi Musa
daripada kalian. Maka baginda pun berpuasa dan memerintahkan sahabat
berpuasa.(4)
Dalil
Kelima
Bahawa menyambut maulid Nabi صلى الله عليه وسلم membawa kita bershalawat dan
mengucapkan salam kepada Nabi صلى
الله عليه وسلم, yang mana hal ini sangat dituntut sebagimana firman Allah
Ta’ala:
إِنَّ ٱللَّهَ وَمَلاَئِكَـتَهُ
يُصَلُّونَ عَلَى ٱلنَّبِيِّ يٰأَيُّهَا ٱلَّذِينَ آمَنُواْ صَلُّواْ عَلَيْهِ
وَسَلِّمُواْ تَسْلِيماً
Artinya: Sesungguhnya Allah dan
MalaikatNya bershalawat ke atas Nabi. Wahai orang-orang yang beriman
shalawatlah keatasnya dan salamlah dengan sebaik-baik salam.” (Surah
al-Ahzab:56)
Apa yang berasaskan sesuatu yang
dituntut oleh syara’, maka ia turut dituntut oleh syara’. Malah shalawat ke
atas baginda صلى
الله عليه وسلم mempunyai
faedah yang tidak terkira banyaknya, dimana pena ini tidak sanggup menghitung
kesan-kesan nuraninya yang menyelubungi orang yang bershalawat dan salam itu.
Dalil
Keenam
Sesungguhnya sambutan Maulid Nabi صلى الله عليه وسلم dipenuhi dengan memperingati
keputeraan baginda yang mulia. Pada sambutan itu kita kan diingatkan dengan
mukjizat-mukjizat baginda, sirah baginda agar kita akan lebih mengenali baginda
صلى الله عليه وسلم.
Bukankah kita diperintahkan untuk
mengenali, mencontohi jejak langkah, mengikuti amalan, dan beriman dengan
mukjizat serta membenarkan segala keterangan/tanda-tanda baginda? Dan
kitab-kitab maulid banyak memaparkan semua ini.
Dalil
ketujuh
Dengan mengadakan sambutan Maulid
ini juga sebagai melaksanakan sebahagian kewajipan kita dengan menerangkan
sifat-sifat baginda yang sempurna, dan akhlak-akhlak baginda yang mulia.
Diriwayatkan, para penyair datang
kepada Rasulullah صلى
الله عليه وسلم lalu
melantunkan bacaan qasidah-qasidah mereka (memuji baginda) dan baginda meredhai
perbuatan mereka seraya memberi ganjaran dengan perkara-perkara yang baik
seperti mendoakan mereka.(5)
Kalaulah baginda صلى الله عليه وسلم redha sesiapa yang memuji Baginda,
bagaimana mungkin baginda tidak redha atas mereka yang menghimpunkan segala
sifat baginda yang mulia. Maka ia merupakan suatu perkara yang dapat
mendekatkan diri kepada baginda صلى الله عليه وسلم dengan
melakukan perkara yang membuatkan kita memperolehi kecintaan dan keredhaannya.
Dalil
Kedelapan
Sesungguhnya mengetahui sifat-sifat,
mukjizat-mukjizat dan ciri-ciri baginda صلى الله عليه وسلم membawa
kepada kesempurnaan iman dan kecintaan kepada baginda. صلى الله عليه وسلم Hal ini karena tabiat semulajadi
manusia adalah menyukai sesuatu yang indah, dalam bentuk baik dari segi rupa
mahupun akhlak, ilmu mahupun amalan, keadaan mahupun dan kepercayaan.
Dan tiadalah yang lebih terindah,
sempurna dan utama dari akhlak dan sifat-sifat baginda صلى الله عليه وسلم. Menambahkan
kecintaan kepada baginda صلى
الله عليه وسلم serta
kesempurnaan iman amatlah dituntut oleh syara’, dan apa yang boleh membantu
menyuburkan keduanya, maka ianya jua dituntut oleh syara’.
Dalil
Kesembilan
Mengagungkan baginda صلى الله عليه وسلم dituntut oleh syara’. Manakala
bergembira dengan maulid baginda صلى الله عليه وسلم dengan
menzahirkan kegembiraan dengan mengadakan jamuan, mengumpulkan masyarakat untuk
berzikir, dan memuliakan fakir miskin merupakan antara cara yang paling jelas
dalam mengagungkan, memuliakan, bergembira dan bersyukur kepada Allah, karena
hidayahNya yang menunjukkan kita kepada agamaNya yang mulia, dan apa-apa
anugerahNya kepada kita dengan mengutus Nabi عليه أفضل الصلاة والتسليم.
Dalil
Kesepuluh
Dari sabda Nabi صلى الله عليه وسلم berkenaan dengan hari Juma’at dan
menyenaraikan keistimewaannya:
وفيه خُلق آدم
Artinya: “Dan padanya (Jumaat)
dijadikan Adam”.
Dipetik daripada hadits ini
kemuliaan sesuatu waktu yang padanya ditsabitkan kelahiran mana-mana Nabi عليهم السلام. Maka
bagaimana pula dengan hari yang mana padanya dilahirkan Nabi yang paling utama
dan Rasul yang paling mulia?
Dan kemuliaan hari tersebut bukanlah
dikhususkan pada hari tersebut sendiri, tetapi ia mempunyai sifat yang umum,
yang mana sentiasa diulang-ulang kemuliannya setiap kali sampai hari tersebut,
seperti kemuliaan hari Jumaat.
Ini adalah sebagai mensyukuri
nikmat, menunjukkan keistimewaan kenabian serta menghidupkan
peristiwa-peristiwa sejarah yang amat penting. Begitu juga sebagaimana yang
kita dapati mulianya tempat lahir seorang Nabi, sebagaimana Jibril menyuruh
Rasulullah صلى الله
عليه وسلم bershalat dua rakaat diBaitullaham
(sewatu peristiwa isra’ dan mi’raj), kemudian dia (Jibril عليه السلام) memberitahu
kepada Nabi dengan katanya:
أَتَدْرِيْ أَيْنَ صَلَّيْتَ؟ قَالَ: لاَ. قَالَ: صَلَّيْتَ
بِبَيْتِ لَحْمٍ حَيْثُ وُلِدَ عِيْسَى
Artinya: Tahukah engkau, dimana
engkau bershalat? Jawab Rasulullah: Tidak! Berkata Jibrail: Telah bershalat
engkau di Baitullaham, tempat ‘Isa dilahirkan.
Kisah ini telah disebutkan dalam
sepotong hadits riwayat Syaddad bin Aus yang diriwayatkan al-Bazzar dan Abu
Ya’la juga at-Thabrani. Berkata al-Hafidz al-Haitsami didalam kitabnya Majma’
az-Zawaid jilid 1 mukasurat 47, rijalnya adalah rijal yang shahih. Dan telah
menaqalkan kisah ini oleh al-Hafidz Ibn Hajar didalam kitabnya al-Fath (jilid 7
mukasurat 199) dengan tanpa komentar.
Dalil
Kesebelas
Bahawasanya sambutan maulid ini
adalah satu perkara yang dipandang baik oleh para ulama dan kaum muslimin di
seluruh pelusuk negeri. Malah ianya telah diamalkan di merata dunia Islam.
Ianya adalah dituntut dari segi syara’ berdasarkan kaedah yang dipetik dari
sebuah hadits yang mauquf dari Ibn Mas’ud yang berkata:
مَارَآهُ المُسْلِمُوْنَ حَسَنًا
فَهُوَ عِنْدَاللهِ حَسَنٌ ، وَمَارَآهُ المُسْلِمُوْنَ قَبِيْحًا فَهُوَ
عِنْدَاللهِ قَبِيْحٌ – أخرجه أحمد
Artinya: “Apa-apa yang dipandang
oleh kaum Muslimin sebagai perkara yang baik, maka ia baik di sisi Allah. Dan
apa-apa yang dipandang oleh kaum Muslimin sebagai perkara yang buruk, maka ia
adalah buruk disisi Allah (Hadits ini dikeluarkan oleh Imam Ahmad)
Dalil
Keduabelas
Bahawasanya sambutan maulid dipenuhi
dengan perhimpunan untuk berzikir, sedekah, serta mengucapkan pujian dan penghormatan
kepada Nabi. Semua ini adalah sunnah, dan amat dituntut dari segi syara’. Tidak
sedikit hadits-hadits yang shahih yang menekankannya dan mendorong kaum
Muslimin mengamalkannya.(6)
Dalil
Ketigabelas
Allah Ta’ala telah berfirman:
وَكُـلاًّ نَّقُصُّ عَلَيْكَ مِنْ
أَنْبَاءِ ٱلرُّسُلِ مَا نُثَبِّتُ بِهِ فُؤَادَكَ
Artinya: “Dan tiap-tiap berita dari
berita rasul-rasul itu, Kami ceritakan kepadamu (wahai Muhammad) untuk
menguatkan hatimu dengannya” (Surah Hud:120)
Di sini jelas bahawa hikmah
kisah-kisah para rasul disebutkan di dalam al-Quran adalah untuk mengukuhkan
hati Baginda yang mulia. Dan tidak syak lagi, pada hari ini, kita amatlah
memerlukan kepada pengukuhan hati dengan berita dan cerita Baginda صلى الله عليه وسلم, malah
keperluan kita tentulah lebih kuat lagi berbanding keperluan baginda tadi.
Dalil
Keempatbelas
Bukan semua perkara yang tidak
dilakukan oleh para salaf dan segala yang tidak pernah berlaku pada kurun-kurun
awal Islam adalah bid’ah sayyi’ah yang diingkari dan haram melakukannya serta wajib
diingkari. Inilah perkara yang selalu tidak difahami oleh mereka yang
mengharamkan sambutan ini.
Sebenarnya perkara yang dibarukan
dalam agama harus dipandang dan diukur dari segi dalil-dalil syara’. Maka,
perbuatan yang mengandungi maslahat (kebaikan) maka ia wajib, jika mengandungi
perkara haram maka ia haram. Begitulah juga jika mengandungi perkara makruh ia
menjadi makruh, mengandungi perkara harus ia menjadi harus, dan jika
mengandungi perkara yang mandub maka ia jua mandub. Dan (menurut kaedah fiqh)
bagi semua wasilah sama hukumnya dengan sesuatu tujuan. (وللوسائل حكم المقاصد).
Seterusnya para ulama’ telah
membahagikan bid’ah kepada 5 bahagian (sesuai dengan hukum taklifi yang 5 –
wajib, mandub, makruh, haram dan harus).
* Wajib: Seperti menolak perbuatan
orang-orang yang menyeleweng daripada jalan yang benar dan mempelajari ilmu
nahwu
* Mandub: Seperti mengadakan
sekolah-sekolah, madrasah, azan di atas menara dan perbuatan baik yang tidak
dilakukan pada masa dahulu
* Makhruh: Seperti menghiasi masjid
dan juga mushhaf
* Mubah: Seperti menggunakan tapis
dan berlebihan makan-minum
* Haram: Seperti apa-apa yang
diadakan, bersalahan dengan sunnah dan tidak mempunyai dalil-dalil syara’ yang
am, juga tidak meliputi maslahat dari segi syara’.
Dalil
Kelimabelas
Bukanlah semua bid’ah itu adalah
diharamkan. Jika demikian haramlah perbuatan Sayyidina Abu Bakar, Sayyidina
Umar dan Sayyidina Zaid رضي
الله عنهم, mengumpulkan al-Quran dan menulisnya didalam mushaf, karena
ditakuiti al-Quran itu hilang setelah matinya para shahabat yang yang alhi
dalam membaca al-Quran.
Dan haramlah, Sayyidina Umar رضي الله عنه ketika beliau menghimpun yang
bersembahyang tarawikh untuk dilakukan secara berjemaah dengan seorang iman.
Beliau berkata:
نِعْمَتِ
البِدْعَةُ هذِهِ
Artinya: Alangkah eloknya bid’ah
ini.
Nescaya haramlah mengarang
kitab-kitab ilmu yang manfaat. Jika demikian, maka wajib kita berperang dengan
orang kafir dengan lembing dan panah, sedangkan mereka menetang kita dengan
peluru, meriam, kereta kebal, jet pejuang, kapal selam dan senjata-senjata yang
lain.
Nescaya haramlah azan diatas menara,
membuat sekolah-sekolah, asrama-asrama, hospital, tempat-tempat pertolongan
cemas, rumah anak yatim dan penjara.
Oleh karena itu, para ulama رضي الله عنهم telah menentukan hadits: كُلُّ بِدْعَةٍ ضَلاَلَةٌ – artinya:
Tiap-tiap bid’ah itu menyesatkan – dengan bid’ah sayyiah (bid’ah yang jahat),
dan mereka ulama telah menghuraikan hadits tersebut karena sepeninggalan
Rasulullah صلى الله
عليه وسلم banyak diantara shahabat terkemuka
dan para pemimpin tabi’in, yang mengadakan hal-hal baharu yang mana ianya pada
masa hidup Rasulullah صلى
الله عليه وسلم tidak
pernah diadakan.(7)
Kita sekarang banyak melakukan
perkara-perkara yang tidak dilakukan oleh para salaf. Antaranya diadakan tahajjud
berjemaah selepas shalat tarawikh pada akhir malam dengan satu imam, mengkhatam
al-Quran dalam shalat tersebut, membaca doa khatam al-Quran dan imam berkhutbah
ketika shalat tahajjud (8 ) dalam shalat tahajjud pada malam 27 Ramadhan. Dan
seruan muazzin untuk mendirikan shalat tahajjud dengan katanya:
صَلاَةُ
القِيَامِ أَثَابَكُمُ اللهِ
Artinya: Marilah shalat tahajjud,
semoga Allah memberikan balasan pahala kepada kamu.
Semua ini tidak dilakukan oleh Nabi صلى الله عليه وسلم , juga walau
seorang dari kalangan ahli salaf. Adakah semua ini bid’ah yang menyesatkan???
Dalil
keenambelas
Memperingati maulid Nabi صلى الله عليه وسلم sekalipun tidak dilakukan pada zaman
Nabi صلى الله عليه وسلم, adalah bid’ah
hasanah karena termasuk dibawah dalil-dalil syara’ dan kaedah-kaedah yang umum.
Ianya dikira sebagai bid’ah karena dilaksanakan secara bermasyarakat dan
bukannya secara individu karena amalan ini pernah dilakukan secara individu
pada zaman Nabi صلى
الله عليه وسلم, sebagaimana tersebut pada dalil yang kedua belas.
Dalil
Ketujuhbelas
Perkara-perkara yang tidak dilakukan
oleh generasi salaf dalam bentuk kemasyarakatan tetapi diamalkan secara
perseorangan /individu, dituntut oleh syara’ untuk diamalkan. Apa yang telah
tersusun dari segi syara’, dituntut untuk diamalkan. Perkara ini amat jelas dan
tidak boleh diingkari oleh sesiapa pun.
Dalil
Kedelapanbelas
Telah berkata Imam Syafie رضي الله عنه :
مَا أُحْدِثَ وَخَالَفَ كِتَاباً أَوْ
سُنَّةً أَوْ إِجْمَاعًا أَوْ أَثَراً فَهُوَ البِدْعَةُ الضَّالَّةُ ، وَمَا
أُحْدِثَ مِنَ الخَيْرِ وَلَمْ يُخَالِفْ شَيْئاً مِنْ ذلِكَ فَهُوَ المَحْمُوْدُ
Artinya: “Suatu perkara yang
diadakan dan ia bercanggah dengan kitab, sunnah, ijma’ atau atsar, maka ia
adalah bid’ah yang sesat. Dan suatu yang diadakan dari perkara kebaikan dan tidak
bercanggah dengan sesuatu dari yang disebutkan tadi, maka ia adalah terpuji”
Malah Imam al-Izz bin Abdussalam,
Imam An-Nawawi dan juga Imam Ibnul Atsir telah mengkategorikan bid’ah kepada 5
bahagian seperti mana yang telah kita sebutkan sebelum ini.
Dalil
Kesembilanbelas
Setiap perkara kebaikan yang
diliputi olehnya dalil-dalil syara’, dan tidak bertujuan untuk mereka satu
perkara yang baru yang bercanggah dengan syariat, serta tidak mengandungi
perkara mungkar, maka ia termasuk dalam agama.
Kata-kata mereka yang taksub bahawa
perkara ini tidak pernah dilakukan oleh salaf, bukanlah satu dalil bagi mereka,
tetapi dinamakan tiada dalil. Perkara ini amat jelas bagi mereka yang
mempelajari dan menyelami ilmu usul fiqh. Malah syari’ telah menamakan bid’ah yang
baik sebagai sunnah dan dijanjikan pahala bagi pembuatnya, berdasarkan hadis
Nabi صلى الله عليه وسلم:
مَنْ سَنَّ فِيْ الإِسْلاَمِ سُنَّةً
حَسَنَةً فَعُمِلَ بِهَا بَعْدَهُ كُتِبَ لَهُ مِثْلُ أَجْرِ مَنْ عَمِلَ بِهَا
وَلا َيَنْقُصُ مِنْ أُجُوْرِهِمْ شَيْءٌ
Artinya: Barangsiapa yang memulakan
perkara dalam Islam suatu sunnah yang baik, maka dia akan diberi pahala bagi
perbuatannya, serta pahala mereka yang mengikutinya, tanpa dikurangkan sedikit
pun darinya.
Dalil
Kedua puluh
Sesungguhnya sambutan maulid merupakan
satu bentuk menghidupkan kembali peringatan kepada Nabi صلى الله عليه وسلم. Dan ingatan
ini adalah sesuatu yang disyariatkan di sisi kita dalam Islam.
Lihatlah berapa banyak ibadat dalam
Islam yang disyariatkan oleh Allah untuk menghidupkan ingatan kita kembali
kepada peristiwa sejarah lampau. Misalnya dalam amalan haji, disyariatkan sa’ie
antara Safa dan Marwah serta melontar jamrah, serta menyembelih binatang di
Mina. Semua perkara ini merupakan peristiwa lampau yang dikuatkan kembali
ingatan tersebut dengan cara membaharukan kembali gambarannya dengan kenyataan.
Dalilnya, sebagaimana firman Allah:
وأذِّن في الناس بالحج
Artinya: “Dan serulah manusia
mengerjakan haji” (Surah al-Hajj:27).
Dan firman Allah Ta’ala, cerita Nabi
Ibrahim dan Ismail عليهما
السلام:
وأرنا مناسكنا
Artinya: Dan tunjukkanlah kepada
kami tempat-tempat ibadah kami” (Surah al-Baqarah: 128 )
Dalil
Kedua Puluh Satu
Setiap apa yang kita nyatakan
sebelum ini daripada wajah, dalil serta hujah pensyariatan sambutan Maulid Nabi
صلى الله عليه وسلم adalah pada sambutan yang bersih
dari perkara-perkara mungkar yang dikeji yang perlu kita ingkari. Jika sambutan
tersebut mempunyai perkara-perkara yang mungkar seperti percampuran antara
lelaki dan perempuan, melakukan perkara-perakra yang haram, pembaziran dan apa
jua yang tidak akan diredhai oleh sohibul maulid صلى الله عليه وسلم sendiri, maka tidak syak lagi
pengharamannya dan tegahan padanya karena ia mengandungi perbuatan yang haram.
Oleh itu tegahan ini adalah perkara yang mendatang (‘aridh) bukan zat sambutan
itu sendiri. Sesiapa yang meneliti perkara-perkara ini tentu jelas sekali.
.
__________________________________________________________
Catatan kaki:
1) al-Hafiz Syamsuddin ibn al-Jazari
menyebut didalam kitabnya ‘Urf al-Ta’rif bi Muulid asy-Syarif:
قد رؤى أبو لهب بعد موته في النوم، فقيل له: ما حالك؟ فقال: في النار إلا أنه يخفف عني كل ليلة اثنين وأمص من بين إصبعي ماء بقدر هذا، وأشار لرأس أصبعه، وإن ذلك بإعتاق لثويبة عند ما بشرتني برلادة النبي صلى الله عليه وسلم وبإرضاعها له.
Artinya: Bahawa seseorang (yakni
Sayyiduna Abbas رضي
الله عنه) bermimpi melihat Abu Lahab selepas kematiaannya. Maka dia
bertanya tentang keadaannya? Abu Lahab menjawab: Aku berada di dalam neraka
tetapi diringankan azabku pada setiap malam itsnin dan aku menghisap air
diantara 2 jariku sekadar ini (sambil mengisyaratkan hujung jarinya). Yang
demikian itu karena aku membebaskan Tsuwaibah ketika dia mengkhabarkan kepadaku
tentang berita gembira mengenai keputeraan Nabi Muhammad صلى الله عليه وسلم dan karena aku telah menyuruhnya
menyusukan Muhammad صلى
الله عليه وسلم.
Sekiranya Abu Lahab seorang kafir
yang dicela di dalam al-Quran mendapat balasan di dalam neraka karena
kegembiraannya diats keputeraan Rasulullah صلى الله عليه وسلم apatah
lagi perasaan gembira yang lahir dari hati seorang muslim yang mentauhidkan
Allah?
2) Asy-Syeikh Dr Isa bin Abdullah
Mani’ al-Himyari menyatakan di dalam Bulugh al-Ma’mul fi al-Ihtifa’ wa
al-Ihtifal bi Maulid ar- Rasul, nash ini menunjukkan dengan jelas tetnag
keharusan menyambut maulid Nabi صلى الله عليه وسلم dan
pada hadits ini tiada ihtimal yang lain.
Beliau berkata melalui hadits
diatas, saya tidak mendapati sebarang jawapan yang menyokong pendapat golongan
anti-maulid ini. Malah sekiranya mereka berpegang bahawa sambutan maulid Nabi صلى الله عليه وسلم hanya dibolehkan dengan melakukan
ibadah puasa dan tidak boleh dilakukan dengan ibadat lain lain seperti membaca
shalawat, membaca sirah Nabi صلى
الله عليه وسلم , bersedekah dan sebagainya, maka golongan ini termasuk didalam
golongan ahli zahir, yang hanya mengikut buta zahir hadits tanpa merujuk kepada
kaedah usul dan mereka mengkhususkan hadits ini tanpa ada dalil yang mengtakhsiskannya.
3) Ad-Durrul Mantsur Juz 3, Halaman
308
4) Hadis riwayat Imam Bukhari dan
Muslim dalam kitab sahih mereka.
أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قدم
المدينة فوحد البهود صياما يوم عاشوراء، فقال لهم رسول الله صلى الله عليه وسلم: ما هذا
اليوم الذي تصومونه؟ فقالوا: هذا يوم عظيم أنحى الله فيه موسى وقومه، وغرق فرعون وقومه،
فصامه موسى شكرا، فنحن نصومه، فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم: فنحن أحق
وأولى بموسى منكم، فصامه رسول الله صلى الله عليه وسلم، وأمر بصيامه.
Artinya: “Sesungguhnya Rasulullah صلى الله عليه وسلم. Setelah
sampai ke Madinah, maka baginda mendapati kaum Yahudi sedang berpuasa hari
‘Asyura. Maka baginda bertanya kepada mereka: apakah hari kamu berpuasa ini?
Jawab mereka: Iannya adalah hari yang besar, dimana Allah menyelamatkan Musa
dan kaumnya dan Allah menenggelamkan Fir’aun dan kaumnya. Maka Musa berpuasa
karena bersyukur keatasnya dan kami berpuasa karena bersyukur (diatas ni’mat
tersebut). (Mendengar jawapan mereka) maka Rasulullah صلى الله عليه وسلم.pun bersabda:
Kami lebih berhak dan lebih utama (memperingati) Musa daripada kalian. Maka
Rasulullah صلى الله
عليه وسلم. Pun berpuasa dan memerintahkan (shahabat-shahabat baginda)
berpuasa (pada hari tersebut).”
Al-Hafiz Ibnu Hajar al-Asqalani
menyatakan bahawa perbuatan Rasulullah صلى الله عليه وسلم. Memuliakan
hari Nabi Musa diselamatkan, menunjukkan bahawa menyambut maulid Nabi Muhammad صلى الله عليه وسلم. Adalah
disyariatkan di dalam Islam, sebagaimana di dalam fatwanya yang dinaqalkan oleh
al-Hafiz as-Sayuthi di dalam Husn al-Maqasid fi ‘Amal al-Maulid. (Sila lihat
al-Hawi al-Fatawa) Beliau menyatakan, dari dalil diatas dapat diambil
pengajaran bahawa:
a) Hendaklah kita bersyukur di atas
kurniaan Allah yang telah menghapuskan kebathilan dan menegakkan kebenaran
b) Umat Islam dianjurkan supaya memperingati
pada setiap tahun hari-hari yang dianggap penting dalam Islam.
Justeru, melahirkan rasa kesyukuran
kepada allah boleh terhasil dengan pelbagai cara ibadat sepeti bershalat,
bersedekah, membaca la-Quran dan sebaginya. Sesungguhnya apakah nikmat yang
lebih besar daripada nikmat dikurniakan seorang Nabi pembawa rahmat kepada
kita?
5) Diantara penyair-penyair
Rasulullah صلى الله
عليه وسلم adalah Sayyiduna Hasan bin Tsabit,
Sayyiduna Abdullah bin Rawahah dan Sayyiduna Ka’ab bin Malik رضي الله عنهم .
Satu ketika, Ka’ab bin Zuhair
mengubah qasidah pujian untuk baginda صلى الله عليه وسلم . Setelah
mendengar pujian disampaikan oleh Ka’ab, Nabi صلى الله عليه وسلم meleaskan
burdah (selendang)nya dan memakaikan kepada Ka’ab sebagai hadiah sekaligus
sebagai ungkapan bahawa baginda meredhainya.
Baginda Rasulullah صلى الله عليه وسلم juga pernah mendoakan Abdullah bin
Rawahah setelah baginda mendengar syair dibacakan oleh Abdullah bin Rawahah.
Baginda berdoa:
وأنت،
فثبتك الله يا ابن رواحة
Artinya: Dan engkau wahai Abdullah
Rawahah, semoga Allah meneguhkanmu. Doak Rasulullah صلى الله عليه وسلم ini membuktikan bahawa baginga
senang mendengar syair pujian untuk baginda.
6) Berkumpul untuk melakukan sesuatu
yang baik adalah digalakkan berdasarkan kepada sabda Rasulullah صلى الله عليه وسلم,
لا يقعد قوم يذكرون الله إلا حفتهم
الملآ ئكة وغشيتهم الرحمة ونرلت عليهم السكينة وذكرهم الله فيمن عنده – رواه مسلم
Artinya: Tidak duduk suatu kaum yang berzikir kepada Allah melainkan mereka dikelilingi oleh para malaikat, dicucuri rahmat, diturinkan ketenangan dan Allah meyebut mereka kepada para malaikat yang berada disisiNYA. (Hadits riwayat Imam Muslim)
Artinya: Tidak duduk suatu kaum yang berzikir kepada Allah melainkan mereka dikelilingi oleh para malaikat, dicucuri rahmat, diturinkan ketenangan dan Allah meyebut mereka kepada para malaikat yang berada disisiNYA. (Hadits riwayat Imam Muslim)
7) Persoalan ini dibahaskan panjang
lebar oleh para ulama. Insyaallah sekiranya diberi kesempatan olehnya, saya
akan menulis sedikit tentang persoalan bid’ah serta pembahagiannya menurut
pengertian para ulama’ kita.
8 ) Menurut Sayyid Muhammad
al-Maliki, perkara ini berlaku di Haramain (Mekah dan Madianh) selama beberapa
tahun tetapi telah ditinggalkan. Apa yang berlaku, ketika mereka melakukannya,
mereka menyatakan bahawa perbuatan ini adalah baik tetapi apabila mereka
meniggalkannya, maka mereka mengatakan bahawa perbuatan itu adalah sesat. Atau
dalam erti kata lain, mula-mula perbuatan yang baik tetapi kemudiannya menjadi
kemugkaran. Apakah boleh tergambar atau diterima oleh orang yang beraqal warak
sesuatu perkara yang sama boleh menjadi baik dan tidak baik.
Pendapat
Syaikh Ibnu Taimiyah Mengenai Maulid
Syaikh Ibnu Taymiyyah telah berkata:
Kadangkala diberikan pahala kepada sebahagian manusia ketika melakukan maulid.
Begitulah seperti mana yang dilakukan oleh masyarakat samada sebagai menyerupai
orang Nasrani pada kelahiran Nabi Isa عليه السلام, atau karena kecintaan kepada Nabi صلى الله عليه وسلم dan membesarkan baginda صلى الله عليه وسلم . Dan Allah
mungkin memberi pahala di atas kasihsayang dan kesungguhan ini, tidak karena
bid’ahnya amalan ini.
Kemudian Ibnu Taimiyah berkata lagi:
Ketahuilah, bahawa diantara amalan-amalan itu ada yang mengandungi kebaikan
karena itu ianya disyariatkan. Ada juga amalan yang berupa bid’ah sayyiah atau
seumpamanya, maka amalan ini salah dan satu penyelewengan daripada agama,
seperti hal dan keadaan orang munafiq dan fasiq.
Hal ini telah dilakukan oleh ramai
orang pada akhir-akhir ini. Disini saya bentangkan dua cara dari segi adab
untuk mengatasinya:-
Pertama: Hendaklah kamu berpegang teguh
pada sunnah Rasulullah صلى
الله عليه وسلم zahir dan
bathin pada diri kamu dan mereka yang taat kepada kamu. Juga hendaklah kamu
taat kepada yang ma’ruf dan ingkar kepada yang mungkar.
Kedua: Hendaklah kamu menyeru manusia
supaya melakukan sunnah seberapa terdaya. Dan jika terdapat orang yang
melakukan demikian hendaklah kamu terus galakkan, kecuali jika ianya
mendatangkan tidak baik. Jangan menyeru kepada meninggalkan yang mungkar dengan
melakukan yang lebih mungkar. Jangan meninggalkan perbuatan yang wajib atau
sunnah, karena dengan meninggalkannya kamu telah melakukan sesuatu yang lebih
mudharat daripada melakukan yang makhruh.
Sekiranya ada bid’ah yang berunsur
kebajikan, seberapa daya gantikan dengan kebajikan yang disyariatkan, karena
memang tabiat manusia tidak mahu meninggalkan sesuatu kecuali ada gantinya.
Hendaklah jangan kita lakukan amalan yang baik kecuali kita lakukan amalan yang
sama baiknya atau yang lebih baik lagi.
Memuliakan peringatan maulid, dan
sewaktu-waktu menjadikannya sebagai amalan yang adakalanya dilakukan oleh
setengah orang, mendapat pahala yang besar, karena mereka mempunyai niat yang
baik dan mengandungi unsur-unsur memuliakan Nabi صلى الله عليه وسلم, sebagaimana
yang saya sebutkan tadi. Tetapi adakalanya amalan yang baik bagi sesetengah
mu’min, dipandang buruk oleh mu’min yang lain.
Imam Ahmad pernah diberitahu bahawa
seorang putera raja telah membelanjakan lebih kurang 1,000 dinar untuk sebuah
al-Quran. Maka jawabnya, walaupun mahu dibelanjakan dengan emas sekalipun
biarkanlah. Padahal menurut mazhab Imam Ahmad menghiasi al-Quran itu adalah
makhruh.
Ada juga yang berpendapat bahawa
perbelanjaan 1,000 dinar itu adalah untuk memperbaharui kertas dan tulisan.
Tetapi maksud Imam ahmad masalah ini ada bercampur kebaikan dan keburukannya.
Maka itu tidak digemarinya.(9)
Pendapat
saya (Sayyid Muhammad ibn Alwi al-Maliki) mengenai maulid
Pendapat kita, sesungguhnya sambutan
kelahiran Nabi صلى
الله عليه وسلم yang mulia
tidak mempunyai kaifiat yang tertentu yang perlu diikuti oleh semua orang atau
cara yang kita wajibkan atas semua. Bahkan, bahawa apa sahaja yang boleh
menyeru umat manusia ke arah kebaikan, mengumpulkan mereka atas petunjuk Allah,
serta mendidik mereka kepada apa juga yang boleh memberi manfaat kepada agama
mereka, boleh merealisasikan tujuan maulid nabi ini.
Oleh yang demikian, jika kita
berkumpul dalam majlis puji-pujian ke atas Nabi صلى الله عليه وسلم yang mana padanya ada ingatan
terhadap kekasih kita صلى
الله عليه وسلم, keutamaan baginda, jihad baginda serta khususiat baginda,
(walaupun kita tidak membaca kitab maulid yang dikenali ramai, – seperti maulid
ad-daibaie dan al-barzanji – karena ada sebahagian yang menyangka bahawa majlis
maulid itu tidak akan sempurna melainkan dengan membaca kitab-kitab tersebut),
kemudian kita mendengar pula apa yang diperkatakan oleh para pendakwah dalam
memberi peringatan dan petunjuk, serta apa yang dibacakan oleh qari’ daripada
ayat-ayat Al-Qur’an.
Saya (as-Sayyid Muhammad Alwi
al-Maliki) ada mengatakan: Jika kita melakukan demikian, sesungguhnya ia telah
termasuk dalam lingkungan makna maulid Nabi yang mulia, dan tercapailah maksud
sambutan ini, dan saya melihat ia tidak diperselisihkan oleh sesiapa jua.
.
____________________________________________________________
.
____________________________________________________________
Catatan kaki:-
(9) Begitulah pendapat Ibnu Taymiyah
yang jelas tidak mengingkari sambutan ini, walaupun beliau mengingkari apa-apa
perbuatan mungkar yang ada pada sambutan ini (sama seperti fahaman kita yang
telah diterangkan sebelum ini). Malah Ibnu Taymiyah menyamakan hukum sambutan
ini dengan jawapan Imam Ahmad pada perbelanjaan besar untuk menghiasi mushaf.
Namun demikian mereka yang mengingkari sambutan ini, akan menggunakan pendapat
Ibnu Taymiyah secara umum dalam memerangi bid’ah (yang sesat – pada pandangan
mereka) sambutan maulid Nabi صلى
الله عليه وسلم, sambil meninggalkan apa yang dikatakan sendiri oleh Ibnu
Taymiyah dalam perkara ini secara khusus. Semoga Allah memberi hidayah kepada
semua.
Berdiri
ketika Sambutan Maulid Nabi
Adapun amalan berdiri pada Maulid Nabi
صلى الله عليه وسلم , iaitu ketika
mana disebutkan tentang keputeraan Nabi صلى الله عليه وسلم ke
dunia, maka sesungguhnya sebahagian orang menyangka bahawa perbuatan adalah
salah, tidak mempunyai asal (dalil) disisi ahli ilmu.
Tidak ternafi juga salah faham ini
juga ada pada mereka yang menyambutnya, tetapi di kalangan mereka yang
benar-benar jahil yang tidak boleh kita ambil kata-kata mereka. Salah faham ini
ialah, berdiri ketika sambutan ini sebagai menyambut kedatangan baginda Nabi صلى الله عليه وسلم dengan jasad baginda yang mulia.
Antara salah faham yang lebih teruk lagi ialah kononnya wangian dan air yang
diletakkan di tengah-tengah majlis adalah minuman yang disediakan untuk baginda
صلى الله عليه وسلم.
Sangkaan-sangkaan begini tidak patut
ada pada fikiran kita ummat Islam, dan kita berlepas diri dari sangkaan buruk
begini, karena hal ini dikira biadab terhadap Rasulullah. I’tiqad sebegini
tidak timbul melainkan dari orang mulhid atau pendusta. Persoalan di alam
barzakh tidak diketahui oleh sesiapa pun melainkan Allah.
Malah kita meyakini bahawa
Rasulullah صلى الله
عليه وسلم lebih sempurna dan mulia dari
sangkaan kononnya baginda keluar dari kubur dengan jasad baginda yang mulia dan
datang ke majlis pada waktu-waktu tertentu. Saya mengata hal ini adalah dusta
serta biadab yang terbit dari orang yang benci, dengki atau atau seorang yang
bodoh sombong. Namun begitu kita memang beriktiqad bahawa baginda صلى الله عليه وسلم hidup dalam kehidupan barzakh yang
sempurna yang sesuai dengan kedudukan baginda.
Dan sesuai dengan hidup yang
sempurna tersebut roh baginda boleh pergi ke merata tempat di alam malakut
Allah, dan boleh menghadiri majlis-majlis kebajikan dan acara-acara yang
dipenuhi cahaya Allah dan ilmu pengetahuan. Begitu jugalah arwah para mukminin yang
sebenar.yang mengikuti baginda.
Imam Malik rahimahullahu Ta’ala
pernah berkata :
بَلَغَنِيْ أَنَّ الرُّوْحَ
مُرْسَلَةٌ تَذْهَبُ حَيْثُ شَاءَتْ
Artinya: Telah sampai kepadaku
khabar bahawa roh dapat pergi ke mana-mana dihendaki.
Salman al-Farisi radhiyallahu ‘anhu
pula berkata:
أَرْوَاحُ المُؤْمِنِيْنَ فِيْ
بَرْزَخٍ مِنَ الأَرْضِ تَذْهَبُ حَيْثُ شَاءَتْ
Artinya: Roh-roh orang mukmin di
alam barzakh, pergi ke mana dikehendaki. (Sebagaimana tersebut didalam kitab
ar-Ruh oleh Ibn Qayyim, mukasurat 144)
Setelah engkau telah mengetahui
semuanya itu, maka ketahuilah bahawa berdiri ketika sambutan maulid bukanlah
wajib mahupun sunnah, dan tidak betul kita beriktiqad sedemikian. Malahan ia
adalah satu harakat (gerakan) yang menggambarkan kesukaan dan kegembiraan
manusia ketika mana disebutkan bahawa baginda صلى الله عليه وسلم lahir
ke dunia, para pendengar dapat menggambarkan bahawa seluruh alam bergembira dan
seronok dengan nikmat ini, maka mereka pun berdiri bagi menunjukkan kegembiraan
ini.
Oleh itu, ia adalah masalah
kebiasaan semata-mata bukan keagamaan, dan ia bukanlah ibadah, syariah atau
sunnah tetapi apa yang dilakukan oleh kebiasaan manusia. Pendapat ulama tentang
berdiri ketika membaca maulid Walaupun kita sebutkan sebelum ini bahawa berdiri
ketika disebutkan keputeraan Nabi صلى الله عليه وسلم adalah
soal kebiasaan manusia, bukanlah suatu ibadah sunnah atau wajib, terdapat juga
sebahagian ulama yang memandang baik perkara ini.
Shaikh Ja’afar al-Barzanji
rahimahullahu Ta’ala, yang merupakan salah seorang penyusun kitab maulid, ada
mengatakan :
وقد استحسن القيام عند ذكر مولده
الشريف أئمةٌ ذوو رواية ورويّه ، فطوبى لمن كان تعظيمه صلّى الله عليه وسلّم غاية
مرامه ومرماه
Artinya: Adalah
dipandang baik dikalangan ulama yang mempunyai riwayat dan penelitian, perbuatan
berdiri ketika kisah keputeraan baginda صلى الله عليه وسلم disebutkan. Maka
beruntunglah sesiapa yang melakukannya dengan tujuan untuk membesarkan Nabi صلى الله عليه وسلم.
Kami maksudkan ‘baik’ disini ialah
karena harusnya hal itu dari segi zatnya, asalnya dan puji-pujian bagi Nabi صلى الله عليه وسلم yang dituntut dari mula kebangkitan
itu sehingga kesudahannya. Maksud ini tidak boleh dibandingkan dengan makna
yang diistilahkan pada usul fiqh.
Penuntut-penuntut ilmu yang kurang
pengetahuannya pun tahu bahawa isitilah استحسن (memandang baik) itu digunakan pada
perkara-perkara yang biasa difaham oleh segolongan manusia, seperti misalnya
mereka berkata, “Saya dapati kitab ini baik. Perkara ini dipandang baik.
Orang-orang telah menyukai perjalanan tersebut.” Maksud mereka ialah pandangan
biasa dari segi bahasa. Jika tidak demikian, nescaya semua perkara-perkara itu
berasal dari segi syara’, tetapi orang yang beraqal dan yang mengetahui ilmu
usul fiqh tidak berkata begitu.
Beberapa
Alasan Untuk Memandang Baik Berdiri Semasa Membaca Maulid
1) Kebiasaan berdiri dalam
memperingati maulid pada detik-detik kisah keputeraan Rasulullah صلى الله عليه وسلم disebutkan, dilakukan oleh kaum
Muslimin di perlbagai negeri, kawasan dan daerah. Para ulama di timur dan di barat
juga memandangnya sebagai kebiasaan yang baik. Tujuannya tiada lain dari
memuliakan, membesarkan pihak yang diperingati maulidnya, iaitu junjungan Nabi
Muhammad صلى الله
عليه وسلم. Dan apa yang dipandang baik oleh muslimin, maka ia adalah baik
di sisi Allah dan apa yang dipandang keji maka ia adalah keji di sisi Allah
seperti mana yang kita telah sebutkan sebelum ini dalam hadis mauquf daripada
Ibn Mas’ud radhiyallahu ‘anhu.
2) Berdiri hormat bagi menghormati
ahlul fadhl adalah disyariatkan dan dalil-dalil yang mentsabitkannya banyak
terdapat didalam sunnah. Malah Imam Nawawi rahimahullah Ta’ala telah menyusun
bab ini dalam satu bahagian tersendiri dan ia diperkuatkan lagi oleh Imam Ibn
Hajar rahimahullah Ta’ala yang telah menyanggah kata-kata mereka yang menolak
(iaitu Ibnu al-Haj) pendapat Imam Nawawi dalam perkara ini dalam satu kitab
yang lain yang bernama: رفع
الملام عن القائل باستحسان القيام
(3 Diriwayatkan dalam sebuah hadits
yang muttafaq ‘alaih bahawa baginda صلى الله عليه وسلم menyeru
kepada kaum Ansar :
قُوْمُوْا إِلىَ سَيِّدِكُمْ
Artinya: “Berdirilah bagi penghulu
kalian”.
Perintah berdiri ini adalah sebagai
menghormati dan mengagungkan Sayyidina Sa’ad radhiyallahu ‘anhu, dan bukanlah
karena beliau sedang sakit ketika itu.
Ini karena jika perintah ini hanya
disebabkan Sayyidina Sa’ad sedang sakit, tentulah baginda akan memerintah : قوموا إلى مريضكم “berdirilah
bagi menyambut orang yang sedang sakit di kalangan kalian”, dan bukannya,
berdirilah bagi penghulu kalian.(10)
4) Antara petunjuk Nabi صلى الله عليه وسلم adalah baginda selalu berdiri
sebagai menghormati dan menyambut sesiapa yang masuk berjumpa baginda. Ini
seperti mana yang baginda lakukan sendiri ketika mana baginda berdiri menyambut
puteri baginda Sayyidah Fathimah رضي الله عنها, dan menyatakan penghormatan baginda
untuk beliau. Begitu juga perintah kepada kaum Ansar untuk berdiri menyambut
penghulu mereka. Maka ini menunjukkan pensyariatan berdiri, dan baginda صلى الله عليه وسلم adalah yang paling berhak kita
agungkan dari para sahabat tadi.(11)
5) Mungkin dikatakan bahawa
penghormatan tersebut boleh jika pada masa hayat dan kehadiran baginda صلى الله عليه وسلم, dan ketika
sambutan maulid ini baginda tidak hadir. Jawapannya adalah, para pembaca maulid
yang mulia menggambarkan di dalam jiwa mereka hadirnya baginda صلى الله عليه وسلم.
Dan gambaran ini merupakan suatu
perkara yang terpuji dan dituntut, malah mesti dilakukan setiap waktu dalam
minda setiap muslim yang benar-benar beriman, bagi menyempurnakan ketaatan dan
menambahkan kecintaan kepada baginda صلى الله عليه وسلم. Mereka
berdiri sebagai tanda hormat dan mulia dengan gambaran yang ada pada jiwa
mereka berkenaan Rasul yang agung ini, sambil merasakan kemuliaan dan keagungan
kedudukan baginda. Dan ini merupakan suatu perkara yang biasa, seperti mana
disebutkan sebelum ini. Malah menghadirkan demikian itu adalah suatu yang mesti
bagi menambahkan rasa penghormatan kepada baginda صلى الله عليه وسلم.
____________________________________________________________
Catatan kaki:-
(10) Selain itu tentulah tidak
diperintahkan semua orang berdiri bagi menyambutnya, karena cukuplah sebahagian
sahaja yang berdiri menyambut orang yang sakit. Di sini jelas bahawa perintah
berdiri bagi memuliakan seseorang adalah disyariatkan.]
(11) Terdapat beberapa hadits lagi
yang menunjukkan bahawa baginda berdiri karena menyambut seseorang antaranya:-
قالت أم المؤمنين عائشة رضي الله عنها: قدم زيد بن
حارثة المدينة والنبي صلى الله عليه وسلم في بيتي، فقرع الباب فقام إليه فاعتنقه
وقبله
Artinya ( lebihkurang): Ummul
Mu’minin ‘Aisyah berkata: Ketika Zaid bin Haritsah tiba ke Madinah, dan ketika
itu baginda sedang berada dirumahku. Maka Zaid mengetuk pintu rumahku. Maka
Nabi صلى الله عليه وسلم berdiri menyambut kedatangannya,
lalu memeluk dan menciumnya.
أخرج أبو داود عن أبي هريرة رضي الله
عنه قال: كان والنبي
صلى الله عليه وسلم يحدثنا فإذا قام قمنا إليه حتى نراه قد دخل
Artinya (
lebihkurang): Dikeluarkan oleh Abu Daud dari Abu Hurairah رضي الله عنه , katanya: Adalah
Rasulullah صلى الله
عليه وسلم berbicara
dengan kami. Apabila baginda berdiri, maka
kamipun sehingga melihat baginda telah pun masuk (ke dalam rumahnya).
و أخرج أبو داود في سننه: أن النبي
صلى الله عليه وسلم كان جالسا يوما فأقبل أبوه من الرضاعة فوضع له بعض ثوبه فجلس
عليه، ثم أقبلت أمه من الرضاعة فوضع لها شق ثوبه من الجانب الآخر، ثم أقبل أخوه من
الرضاعة فقام فأجلسه بين يديه
Artinya (
lebihkurang): Dikeluarkan oleh Abu Daud di dalam sunannya bahawa pada suatu
hari Nabi صلى الله
عليه وسلم sedang duduk. Lalu datang ayah susuan baginda.
Baginda membentangkan kain baginda untuknya, dan dia (ayah susuan baginda)
duduk diatasnya. Kemudian datang pula ibu susuan baginda. Baginda membentangkan
bahagian dari kain baginda, dan dia (ibu susuan baginda) duduk diatasnya.
Setelah itu datang saudara susuan baginda, maka baginda berdiri mempersilakan
duduk bersama baginda.
No comments:
Post a Comment